GDPR Cookie Consent by Free Privacy Policy

Njemački oglašivači financiraju dezinformacije srpskih medija

Njemački oglašivači financiraju dezinformacije srpskih medija
ČUDNE VEZE
SEEbiz.eu - regionalni poslovni portal
Objavljeno: 16.03.2023 / 08:04
Autor: SEEbiz / Deutsche Welle
BERLIN - U brojnim medijima u Srbiji širi se raspoloženje protiv Europske unije - u korist Rusije. Njemački javni servis ARD objavio je istraživanje o tome koliko ti mediji zarađuju na reklamama njemačkih tvrtki.

„Rusija je bila prisiljena ući u rat“, u Ukrajini je izvršeno „etničko čišćenje“, a „Zapad je ionako započeo rat u Ukrajini“ – to su izjave u srpskim medijima koji dopiru do najvećeg broja ljudi. Iza svega stoji i predsjednik Srbije Aleksandar Vučić koji je velikim dijelom medije u zemlji stavio pod svoju kontrolu, piše njemački javni servis ARD.

Prema podacima nevladine organizacije CRTA (Centar za istraživanje, transparentnost i odgovornost), dobar dio srpskih medija financira se prihodima od reklama zapadnih tvrtki. Analizom televizija s nacionalnom frekvencijom i tiskanih medija došlo se do podatka da 63 posto prihoda od reklama otpada na firme iz Sjedinjenih Američkih Država, Europske unije i Švicarske.

Programski direktor CRTA-e Raša Nedeljkov kaže da bez novaca zapadnih tvrtki srpska propagandna mašinerija ne bi bila zamisliva.

Prema Nedeljkovu, njemačke firme spadaju u „najvažnije aktere na srpskom reklamnom tržištu“. Na njih otpada skoro deset posto reklama. Privatne i državne srpske tvrtke imaju 36 posto udjela u ukupnom reklamnom kolaču, a ruske samo 0,1 posto.

Više od deset njemačkih firmi je prošle godine uložilo u reklame u Srbiji preko milijun eura. Lidl s 54 milijuna troši uvjerljivo najviše na reklame, slijede Beiersdorf s 10,3 milijuna eura, potom Glovo s pet milijuna i Berlin Chemie AG s 3,7 milijuna eura. Preko milijun eura u reklame su uložile i tvrtke kao što su dm, Bayer i Metro.

„Prema našoj analizi, više od polovice Lidlovih izdataka za reklamu dobivaju TV Pink i TV Happy, televizije koje su poznate po svojoj proruskoj ratnoj propagandi i ozloglašene su zbog neprofesionalnog i neetičkog izvještavanja", kaže Nedeljkov. TV Pink je najgledanija komercijalna televizija u Srbiji, a na toj televiziji svoje proizvode reklamiraju i druge njemačke firme.

Na televizijama Pink i Happy koje, kako navodi ARD, spadaju u najekstremnije medije u zemlji, o ratu u Ukrajini se govori tako što se širi prije svega ruski narativ. Tako se prenosi dezinformacija o navodnoj „denacifikaciji" Ukrajine, a za ratne zločine za koje se pretpostavlja da su ih izvršile ruske snage u Buči, kaže se da se radi o manipulaciji. Često se šire i dezinformacije o biološkim laboratorijima.

Osim toga, ti mediji stvaraju lošu sliku o Europskoj uniji. Oni tvrde da u EU-u nema slobode mišljenja te da je„jedini glas razuma" u Europskoj uniji mađarski premijer Viktor Orban.

I Sjedinjene Američke Države se redovito predstavljaju u lošem svjetlu. Washington je čak optužen da je izazvao katastrofalni potres u Turskoj i Siriji.

Slične sadržaje šire i drugi mediji, kao što su TV Prva i B92, ili dnevni listovi Informer i Večernje novosti. I u tim medijima je reklamni volumen nekoliko njemačkih firmi iznad milijun eura.

Umirovljeni šef dopisništva njemačke agencije dpa u Beogradu Thomas Brey kaže da su svi mediji koji dopiru do značajnog broja ljudi na istoj liniji, bez obzira da li se radi o elektronskim portalima, televiziji ili tisku. „Razlike su samo gradualne prirode", kaže Brey.

Zastupnik njemačkih liberala (FDP) u Bundestagu Thomas Hacker zahtijeva da njemačke tvrtke provedu bolju analizu prije ulaganja u reklame: „I poduzeća moraju vidjeti u kakvoj se globalnoj situaciji nalazimo i moraju se zapitati koju vrstu propagande financiraju svojim novcem."

On dodaje da je Srbija znatno manja od Njemačke, pa su, ocjenjuje, navedeni iznosi za reklamu poprilični. I upozorava: „Njemačke firme bi morale pripaziti na to da ulažu u reklamu u medijima koji zastupaju europske vrijednosti." Hacker pretpostavlja da nije bilo svjesne odluke tvrtki da podrže takve sadržaje. „Unatoč tome tvrtke imaju odgovornost za izbor mjesta gdje plaćaju reklamu.“

Zastupnik Zelenih u Bundestagu Boris Mijatović smatra da je ponašanje njemačkih tvrtki problematično, naročito kada se uzme u obzir ruski napad na Ukrajinu. „Nije u interesu zapadnoeuropske politike da se ruski narativi podržavaju s 20 milijuna eura."

Nedeljkov sumnja u istinitost izgovora da tvrtke ne znaju kome plaćaju reklamu: „Ta poduzeća imaju lokalne zaposlenike i urede, lokalne reklamne i medijske agencije. Odavno je ’profesionalni glas’ koji bije te medije očigledan za nekog tko živi i radi u Srbiji ili samo ako neko vrijeme provede ovdje." On smatra da je tim tvrtkama u prvom redu važna gledanost i broj ljudi do kojih dopiru ti mediji.

Aleksandra Tomanić, izvršna direktorica Europskog fonda za Balkan, također smatra da postoji odgovornost njemačkih firmi. „Upravo u kontekstu prošle godine i imajući u vidu to koliko su se njemačko gospodarstvo, politika i stanovništvo žrtvovali da bi se moralno pozicionirali, to zaista ne može tako."

Tomanić dodaje da bi zgražavanje bilo veliko kada bi netko plasirao reklamu na ruskoj televiziji RT ili na Sputnjiku, ali srpski mediji su, kaže, u najmanju ruku isto toliko užasni, a reklame zapadnih tvrtki ih legitimiraju i financiraju.

„Profit kompanije ne može određivati sve odluke. Postoji moralna i društvena odgovornost, a u Srbiji ne može biti riječi o slobodnom tržišnom gospodarstvu, kada sa pogledaju uvjeti poslovanja i politički utjecaj. Srbija trenutno na žalost nije više demokracija", ocjenjuje Tomanić.

Njemačke firme ne žele objaviti koliko su potrošile na reklame u Srbiji. Predstavnik Lidla kaže da se odluke donose „na temelju marketinških podataka kao što je gledanost, kako bi se na najbolji mogući način doprlo do kupaca“. U priopćenju se još navodi da se takve odluke donose na razini rukovodstva Lidla u pojedinim zemljama, u skladu s lokalnim specifičnostima. Te odluke „ne odražavaju politički stav tvrtke".

Glasnogovornik firme Metro u Srbiji kaže da ta kompanija surađuje s brojnim medijima kako bi učinkovito doprla do ciljnih skupina. I pritom „slijedi isključivo komercijalne ciljeve i nikada se ne miješa u političke stvari".

Glovo je odgovorio kako pazi na to da se reklama ne nađe „pored nepriličnih i ilegalnih sadržaja“. Osim toga, firma je priopćila i da je proračun za televizijske reklame u Srbiji prošle godine bio mnogo manji nego što je procijenjeno.

Tvrtka dm je odgovorila da je TV Pink „televizija s najvećom gledanošću u Srbiji“. I navela da su kriteriji za plasiranje reklame „ciljne skupine, gledanost i programska shema". Dm je priopćio da kod jedne srpske televizije vidi jasno prorusko i antizapadno držanje i da s tom televizijom „ne surađuje".

Predstavnik Beiersdorfa rekao je da plasiraju svoje reklame principijelno tamo gdje su gledanost ili čitanost najveći, a u te medije u Srbiji spada TV Pink. Bayer je priopćio da će preispitati cijelu stvar, a ostale njemačke tvrtke se nisu oglasile.

Tagovi: njemački oglašivači, Lidl, drogerie market, Beiersdorf, Glovo, Raša Nedeljkov, Bayer, TV Pink
PROČITAJ I OVO
Na meti novih američkih sankcija Rusiji i četiri kompanije iz Srbije
SANKCIJE
Na meti novih američkih sankcija Rusiji i četiri kompanije iz Srbije
BEOGRAD - Sjedinjene Američke Države uvele su sankcije za više od 500 subjekata (pojedinaca i firmi) povodom druge godišnjice ruske invazije na Ukrajinu, a među sancionisanim kompanijama nalaze se i firme iz Srbije.
Snažan rast operativne dobiti Berkshire Hathawaya
SJAJNE BROJKE
Snažan rast operativne dobiti Berkshire Hathawaya
NEW YORK - Berkshire Hathaway u subotu je izvijestio o velikom porastu operativne zarade u četvrtom tromjesečju, zahvaljujući golemim dobicima u osigurateljnom poslovanju, dok se zaliha novca povećala na rekordne razine.
Koje će državne tvrtke isplatiti najveću uskrsnicu?
USKRSNICA
Koje će državne tvrtke isplatiti najveću uskrsnicu?
ZAGREB - Počele su pripreme za Uskrs koji ove godine pada na 31. ožujka, državne tvrtke pohvalile su se koliku će uskrsnicu isplatiti svojim zaposlenicima.
Amazon izrabljivao strane radnike, mora platiti odštetu
NAGODBA
Amazon izrabljivao strane radnike, mora platiti odštetu
RIJAD - Kompanija Amazon isplatit će 1,9 milijuna dolara 700 stranih radnika zaposlenih u kompanijinim skladištima u Saudijskoj Arabiji u sklopu nagodbe zbog kršenja ljudskih prava i teške zloupotrebe radne snage, koja je tamo svakodnevno radila u zastrašujućim uvjetima.
Končar D&ST: Analitičari izdvojili razloge sjajnih rezultata
SJAJNE BROJKE
Končar D&ST: Analitičari izdvojili razloge sjajnih rezultata
ANALIZA - U 2023. prihodi od prodaje porasli su za 37% na godišnjoj razini i iznosili su 349 milijuna eura, dok su u četvrtom tromjesečju iznosili 105,9 milijuna eura, što je povećanje od 46% na godišnjoj razini.
@ 2020 SEEbiz. All Rights Reserved.
CLOSE